De start van een avontuur!


Starten met een eigen bedrijf, zelfstandig in bijberoep worden...
...een idee dat bizar klinkt in 2020 in volle coronatijd, maar niet onmogelijk is!

💪De grootste uitdaging blijft de samenwerking en wisselwerking met concullega's en andere bedrijven.💪

Zonder uit te wijden over de details, blijft de opstart van een bijberoep een spannende zaak. 😨
Naast de opwinding😀 en het enthousiasme😎 komt er ook een portie stress😱 en onzekerheid😵 bij kijken.


  Starten doe ik zo !  

☝Zonder businessplan kom je nergens. Je moet een idee hebben en dat op voorhand al eens uitwerken.     -Wat wil ik doen?
    -Waar wil ik dat doen; online, webshop, sociale media, winkel..?
    -Wie wil ik bereiken? Wat is de kostprijs van mijn product(en)?
    -Wat zijn mijn vaste kosten?    
    -Wat moet ik minstens verkopen om mijn kosten te kunnen betalen en winst te maken?
   ...

Een businessplan is dus een groots plan waarbij je theorie en praktijk op voorhand probeert te bedenken en daarbij rekening houdt met alle mogelijke factoren.

☝Om te mogen starten als zelfstandige in bijberoep heb je een job nodig, waarvoor je minstens 50% werkt. Allereerst is er dus de toestemming nodig van de werkgever om dit bijberoep te starten. Je hoeft je idee daarom niet prijs te geven ; omschrijf de sector waarin je zelf aan de slag wil en de kerntaken die je zal beoefenen.

☝Net zoals elke persoon een eigen rijksregisternummer heeft, heeft ook jouw bedrijf een uniek nummer nodig; het ondernemingsnummer. Via dit ondernemingsnummer kunnen andere bedrijven, de btw en de RSZ gegevens over jouw zaak opvragen. Dit doen zij via de Kruispuntbank van Ondernemingen, de centrale database die alle gegevens verzamelt van de ondernemingen in België. Op zich is het aanvragen van je ondernemingsnummer ook geen al te grote taak. Afhankelijk van de bank waarbij je klant bent, kan je genieten van starterspakketten. Je kan natuurlijk ook zelf langs gaan bij een loket.

☝Neem je bij de start van je bedrijf dan meteen ook een boekhouder? Dat hangt af van wat je zal doen. In de eerste 2 maanden heb je technisch gezien geen boekhouder nodig ; zolang je zelf je facturen chronologisch op datum bijhoudt. Van zodra je eerste kwartaal zal afronden heb je pas een boekhouder nodig! Hij of zij zal je helpen met het correct inbrengen van de gemaakte kosten en ontvangen winsten. Neem dus je tijd in de zoektocht naar de juiste boekhouder. Een verkennend gesprek is kosteloos en kan je ook al wat meer info geven over jouw bedrijf.

☝Om je bijberoep gescheiden te houden van je privé, open je best ook een zakelijke rekening.



TIPS VOOR ZELFSTANDIGEN IN BIJBEROEP :

* Denk grondig na over je concept.

* Bespreek je bijberoep met je werkgever. 

* Vraag tijdig je ondernemingsnummer aan.

* Open een zakelijke rekening.

* Neem je tijd voor de zoektocht naar een boekhouder. Zorg dat je tegen het einde van je eerste kwartaal je boekhouder hebt, zodat je aangifte vlot en foutloos verloopt.


👉INTERESSANTE BRONNEN :

Vlaio Startersgids

Reacties

Populaire posts van deze blog

Website - jouw digitale voordeur

Brugge - een stad voor ondernemers

Mijn bedrijfscodes - de NACE-lijst